Kertaa yo-kokeisiin
Blogi

Vinkkejä etäopiskeluun Studeon sähköisillä oppimateriaaleilla

Studeota käyttävät opettajat ovat jo oppineet hyödyntämään oppimateriaaliemme tarjoamia erilaisia pedagogisia välineitä. Niiden hyödyntäminen etäopetuksessa voi monelle olla vielä kuitenkin uusi asia. Kokosimme käyttäjiltämme joukon vinkkejä, joilla etäopetuksen saa sujuvasti liikkeelle.

Useissa oppilaitoksissa on siirrytty tuettuun itsenäiseen opiskeluun ja etäopiskeluun. Kokosimme tähän vinkkejä, miten etäopiskelu onnistuu luontevasti Studeon oppimateriaaleilla. Opiskelijoita voi muistuttaa Opiskelijana Studeossa -oppimateriaalista, joka löytyy kurssipohjista ja opiskelijalla myös kurssisivujen vasemmasta palkista. 

Opiskelun seuranta- ja viestintämahdollisuudet nousevat tärkeiksi tekijöiksi, kun halutaan tukea verkon kautta opiskelua. Studeon sähköisiä oppimateriaaleja on käytetty etäopiskelussa jo useita vuosia. Studeon oppimateriaalit tukevat etäopiskelua monella tavalla:  

  1. Harjoituksia voi antaa ja kohdistaa opiskelijoille. Tieto uusista tehtävistä tulee opiskelijan tietoon kurssin etusivulla. 
  2. Opettaja voi aikatauluttaa tehtäviä. Vastausajan voi esimerkiksi asettaa päättymään tietyn oppitunnin päätteeksi. Tehtävän määräajan voi asettaa harjoituksen ratasvalikosta. 
  3. Lukukohtaiset tavoitteet löytyvät tavoitteet-painikkeen alta ja opettajan oppaasta. Tavoitteiden asettelu ja käsittely on entistä oleellisempaa, kun siirrytään etäopiskeluun. Oppitunti- tai päiväkohtaisia tavoitteita voi lisätä myös kurssin ilmoitustaululle.
  4. Opiskelijat voivat tehdä tehtäviä myös itsenäisesti. Opettajan ei tarvitse välttämättä merkitä tehtäviä läksyksi. 
  5. Opettajalla on mahdollisuus antaa palautetta jokaisesta tehtävästä. Palaute välittyy suoraan opiskelijalle. 
  6. Vertaispalautteen avulla opettaja voi hajauttaa arviointia opiskelijoille. Vertaispalaute tukee myös oppimista: toisen vastausta arvioimalla opiskelija saa uusia näkökulmia harjoituksesta. 
  7. Opettaja voi helposti seurata opiskelijoiden tehtävien tekemistä ja etenemistä.  Opiskelijat ja heidän vanhempansa näkevät, miten opiskelu etenee. Opiskelijoita on helpompi tukea opiskelussa, kun oppiminen tulee näkyväksi. 
  8. Opettaja voi seurata, kuinka kauan opiskelija on viettänyt aikaa järjestelmässä. Käyttäjät-sivun asetuksista saa päälle Kello-aikanäytön. Voit ottaa ruutukaappauksen näytöstä ja seurata, onko edistystä tapahtunut esimerkiksi oppitunnin tai päivän aikana. 
  9. Opettajan antamat kotitehtävät näkyvät opiskelijan etusivulla. Tehtäviä ei tarvitse jakaa erikseen Wilmassa. 
  10. Opettaja voi lisätä opettajan sisältöön mm. opetusvideoita. Videot näkyvät opiskelijoillesi kaikilla kursseillasi  samassa kohdassa. 
  11. Opettaja voi tiedottaa asioista ilmoitustaululla ja auttaa siten opiskelijoita opiskelussa. Ilmoitustaululla opettaja voi mm. ilmoittaa opiskeltavat asiat ja niihin liittyvät tehtävät tai asettaa tavoitteita ryhmälle.
  12. Keskustelualueen käyttö tekee opiskelusta vuorovaikutteisempaa. Jokaiseen osioon ja harjoitukseen liittyy keskustelumahdollisuus. Keskustelualueella voi esimerkiksi kysyä apua tai vinkkejä, jos ei täysin ymmärrä tehtävää. On hyvä miettiä, mitä luokkatilanteen vuorovaikutuksesta voisi korvata keskustelualueella. 
  13. Yhteiseen sisältöön voidaan tuottaa yhdessä dokumentteja, joita on mahdollista myös kommentoida yhdessä.
  14. Sähköisiä kokeita on mahdollista järjestää etänä. Tällöin on tietenkin oletuksena, että opiskelija pääse katsomaan tietoa myös verkkosivuilta. Tämä kannattaa huomioida koetehtäviä valittaessa.

Opiskelijoita kannattaa muistuttaa ergonomiasta. Kotona voi tulla helposti työskenneltyä huonoissa asennoissa esimerkiksi sohvalla tai sängyllä maaten. Happihyppelyt ja taukoliikunta ovat entistäkin tärkeämpiä. Lisää vinkkejä itsenäisen opiskelun tueksi löydät täältä.

Etäopiskelussa tarvitaan tukea ja tunnetta ryhmän läsnäolosta. Studeossa opiskelijat voivat viestiä esim. keskustelualueilla ja arvioida tehtäviä vertaispalautteella. Läsnäolon tunnetta voidaan edesauttaa monilla sähköisillä välineillä, kuten jaetuilla dokumenteilla. Monissa oppiaineissa ääneen keskustelu on oleellinen osa oppimiskokemusta. Tässä on listattuna muutamia sovelluksia, joita voidaan käyttää Studeon oppimateriaalien rinnalla. 

Ruutukaappauksen tekoon soveltuvia ohjelmia: 

Opettajan äänipalautteet ja äänitetyt ohjeet: 

Verkkokokoukset, vuorovaikutus:

  • Google Hangouts tai Meets (riippuen oppilaitoksen käyttämästä Google-sopimuksesta)
  • Skype tai Microsoft Teams
  • Zoom

 

Miikka Salavuo

Johtava asiantuntija

Studeo Oy