Tapaa Studeon tiimiläiset – Mari Soikkeli
Haastattelusarjamme Studeon tiimiläisistä jatkuu, ja tällä kertaa esittelyssä on unelma-ammatissaan oleva kustannusjohtaja, Mari. Samaan tapaan kuin muut aikaisemmin, myös hän pääsi vastaamaan muutamaan kysymykseen itsestään, omasta taustastaan ja tietenkin työstään.
Aloitetaan helpolla kysymyksellä: kuka olet?
- Mari Susanna Soikkeli, 43 ja alun perin Simpeleen tyttöjä. Kustannusalan konkari, 17 vuotta jo tällä alalla toiminut. Olen myös kolmen pojan ylpeä äiti.
Mitä alaa olet opiskellut?
- Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri. Valmistuin talous- ja sosiaalihistoria pääaineena ja viestintä pitkänä sivuaineena. Sen lisäksi olen lukenut sosiologiaa, kansantaloustiedettä, tilastotiedettä ja kaikkea mitä silloin tutkintoon kuului. Ajattelin aina, että minusta tulee journalisti. Olin lukenut journalistiikkaa ja tehnyt aika paljon toimittajan töitä. Eräänä päivänä ohjaava professorini, joka oli oppikirjailijana WSOY Oppimateriaaleissa, kertoi että siellä tarvittaisiin kiireapua. Ajattelin, että tämähän kuulostaa jännältä. Tartuin tilaisuuteen ja jäin sille tielle! Ala tempaisi täysin mukaansa. Toimin monta vuotta humanististen aineiden kustannustoimittajana, sitten tuottajana, tuotepäällikkönä ja sisältöpäällikkönä. Työnkuva muuttui koko ajan ja oli monipuolinen ja laaja.
Kerro, mitä harrastat?
- Rakastan lukemista ja yritän varastaa sille aikaa kiireen keskellä. Juoksen monta kertaa viikossa ja pidän huolta lihaskunnosta. Voisi oikeastaan myös sanoa, että harrastan jalkapalloa kentän laidalta. Vanhin ja nuorin poika pelaavat intohimoisesti jalkapalloa ja molempien jalkapallotouhuissa olen aktiivisesti mukana. Aika pitkälle vapaa-aika on jalkapalloa ja varsinkin viikonloput ovat täynnä pelitapahtumia. Olen kuskin, tsempparin ja huoltajan roolissa ja tuolla kentän laidallahan on kivaa, varsinkin näin kesäisin. Keskimmäinen on partiolainen. Hänen seurassaan en eksy koskaan, vaikka suuntavaistoni on onneton.
Miten päädyit Studeoon?
- Aloitin työni Studeon kustannusjohtajana puolitoista vuotta sitten. Olin ehtinyt tutustua Studeoon kilpailijan näkökulmasta ja vakuutuin, että tämä on tulevaisuuden ratkaisu, josta tulee standardi markkinoilla. Voi sanoa, että se oli rakkautta ensisilmäyksellä.
Mitä teet päivittäin Studeossa?
- Roolini on tosi monipuolinen ja kattaa hyvin erilaisia alueita. Antoisinta ja ihaninta tässä on oppikirjailijoiden kanssa toimiminen. Rekrytoin oppikirjailijoita yhdessä Sannan ja Miikan kanssa, luon projekteille aikataulut ja yleiset raamit ja olen mukana käynnistämässä niitä. Tykkään siitä, että saan tehdä paljon töitä oppikirjailijoiden kanssa ja saan olla myös lukemassa ja kommentoimassa käsikirjoituksia. Tämän lisäksi työhöni kuuluu luonnollisesti isomman kuvan hahmottaminen liiketoimintaan liittyen. Tehtävien skaala on laaja. Jos kuvataan vain lyhyesti, niin vastaan sisällöntuotannosta ja kustannustoiminnasta. Ohjaan Studeon sisältötiimiä ja toimin yhdistävänä tekijänä kaikille osapuolille.
Mikä työssäsi on haastavinta?
- Sisällöntuotannossa haastavinta on useiden samanaikaisten projektien hallinta ja kokonaisuuden hahmottaminen. Toisaalta se on minulle henkilökohtaisesti myös hyvin motivoivaa. Haastavaa on myös oppikirjailijoiden tukeminen pienellä Studeon tiimillä. Sitä koko sisältötiimimme haluaisi tehdä enemmän ja paremmin, sillä oppikirjailijat ovat meidän aarteitamme.
Mikä työssäsi on parasta?
- Kaksi asiaa: upea työyhteisö ja työskentely lahjakkaiden, opetuksen kehittämiseen sitoutuneiden opettajien ja asiantuntijoiden kanssa. Olen unelma-ammatissani ja koen olevani etuoikeutettu, kun saan olla mukana kehittämässä uudenlaisia ratkaisuja. Se on todella palkitsevaa.
Mikä oli lempiaineesi koulussa ja miksi?
- Vaikea kysymys, koska tykkäsin aina koulusta ja monestakin aineesta. Kesäloman jälkeen olin aina ihan täpinöissäni koulun alusta – vanhempana se piti tietysti peittää näennäisen välinpitämättömyyden alle. Muistan vieläkin miltä syksyn ensimmäisinä koulupäivinä aina tuntui: uusi alku, ihanaa! Olin aina varma, että jotain odottamatonta tapahtuu – vaikka harvoin näin kävi :). Alakoulussa ehdoton suosikkini oli äidinkieli, yläkoulussa ja lukiossa historia. Ja kuten niin monella, myös minun kohdallani opettajalla oli valtavan suuri merkitys innostuksen herättämisessä. Historianopettajani Raija oli hyvin värikäs persoona, joka kävi historian tapahtumia syvällisesti läpi ja pani meidät miettimään tapahtumien juuria ja taustoja. Raijan kotisohvalla kertasin myös historian kokonaisuuksia ennen ylioppilaskirjoituksia lukulomalla. Raija tuki ja kannusti. Hän kyseli ja auttoi hahmottamaan kokonaisuuksia. Taidettiin muutama tärppikin käydä läpi. Arvostin jo tuolloin opettajaani, mutta vasta näin jälkikäteen näen kirkkaasti sen, kuinka valtavasti hän panosti meihin oppilaisiinsa.
Studeo