Kertaa yo-kokeisiin
Uutiset

Studeon lukion kursseissa on nyt mahdollista tehdä matemaattisia tehtäviä samanlaisella editorilla, jota tullaan käyttämään matematiikan YO-kokeissa!

Studeon lukion kursseissa on syyslukukauden alusta asti ollut mahdollista tehdä matemaattisia tehtäviä täsmälleen samanlaisella editorilla, jota käytetään ensi keväästä alkaen ylioppilaskokeissa YTL:n koejärjestelmässä!

Matematiikan ylioppilaskoe kirjoitetaan ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa ensi vuoden keväällä. Sähköisen YO-kokeen uutena piirteenä matematiikan tehtäviin liittyvät kaavat tullaan kirjoittamaan editorin avulla. Nyt Studeon lukion oppimateriaaleja käyttävät opiskelijat pääsevät harjoittelemaan editorin käyttöä suoraan kurssimateriaalin harjoituksissa! Uusi editori on lisätty kaikkiin Studeon matematiikan, fysiikan ja kemian kursseihin.

Jos käytät jo Studeon oppimateriaaleja, alta löydät avuksesi tiiviin ohjeistuksen uudistuksesta.

 

Uusi editori on lisätty uutena harjoitustyyppinä nimeltään Matemaattinen ratkaisu (aiemmin nämä olivat tyyppiä Mediavastaus). 

Tässä harjoitustyypissä opiskelijalla on käytettävissä täsmälleen sama kaavaeditori matemaattisten merkkien ja lausekkeiden kirjoittamiseen kuin Abitti-kokeessa ja tulevissa sähköisissä YO-kokeissa. Lisäksi opiskelija voi liittää vastaukseen tietoa suoraan leikepöydältä. Tämä tapahtuu näppäinyhdistelmällä ctrl – v tai cmd – v. Näin opiskelija voi entistä helpommin lisätä vastaukseensa esimerkiksi piirroksia tai kuvaajia muista ohjelmista.

Tiedon tuominen muista ohjelmista leikepöydän kautta onnistuu kaikissa tapauksissa ainakin kuvaruutukaappauksena. Ohjeet kuvaruutukauppauksen ottamisesta löytyvät editorista.

Editori näkyy vain opiskelijan liittymässä, kuten muutkin vastauskentät ja vastaustoiminteet. Opiskelija pääsee käyttämään sitä klikkaamalla tehtävässä ”Muokkaa vastausta” -nappulaa. Kun hän klikkaa alla olevaa vastauskenttää, tulee editori näkyviin.

Oikeassa yläkulmassa olevasta nuolesta saa näkyviin lisää merkkejä. Opiskelija voi myös liittää kuvan tietokoneen leikepöydän kautta, copy-paste / kopioi-liitä -komennoilla.

 

Vastaavan editorin käyttöön voi tutustua ja sitä voi harjoitella myös YTL:n Abitti-sivuilla.