Kertaa yo-kokeisiin
Blogi

3 + 1 tapaa käyttää Studeon koeominaisuutta

Koeominaisuudella voi tehdä kurssin isoja loppukokeita, mutta yhtä hyvin osakokeita tai tuntikuulusteluja. Koetehtäväpankista on helppo käydä poimimassa harjoituksia, joiden sisältöä ja maksimipistemäärää voi sitten omassa koenäkymässään muokata mieleisekseen.

1. Kurssikokeet

Koeominaisuudella voi tehdä kurssin isoja loppukokeita, mutta yhtä hyvin osakokeita tai tuntikuulusteluja. Koetehtäväpankista on helppo käydä poimimassa harjoituksia, joiden sisältöä ja maksimipistemäärää voi sitten omassa koenäkymässään muokata mieleisekseen. Jos sopivia harjoituksia ei ole pankissa, niitä voi tehdä itse editorilla. Editori on varsin helppokäyttöinen – ja apua saa tarvittaessa esimerkiksi Studeon Facebook-ryhmien kautta. Niitä on jo moniin oppiaineisiin yleisen Studeon käyttäjät -ryhmän lisäksi. Omat harjoitukset kannattaa lähettää koetehtäväpankkiin muidenkin iloksi. Minusta tehtäväpankki on loistava ominaisuus Studeossa!

Kokeen voi myös rajoittaa tietyille opiskelijoille. Kokeelle voi antaa salasanan sekä päättää, voivatko opiskelijat tarkastella koetta jälkikäteen. Itse en yleensä avaa koetta tarkastelulle, sillä usein joku opiskelijoista on poissa, ja haluan käyttää samaa koetta uudelleen. Kun kaikki ovat tehneet kokeen tai kun koetta palautetaan, voin avata sen tarkasteltavaksi rajoitetuksi ajaksi.

Vinkki: Koeaikaa voi pidentää kokeen aikana, jos haluaa. Opiskelijat saavat uuden ajan näkyviin, kun he päivittävät selaimen. Tätä voi käyttää hyväksi mm. silloin, jos opettaja on aliarvioinut kokeeseen tarvittavan ajan tai kokeessa on pidennetyn ajan tarvitseva (luki- tai muusta vaikeudesta kärsivä) opiskelija. Muut lopettavat kokeen, ja opettaja muuttaa kokeen päättymisaikaa tai avaa kokeen uudelleen kyseiselle opiskelijalle.

2. Kurssipalaute

Koeominaisuutta voi käyttää itsearviointiin ja kurssipalautteeseen – tai mihin tahansa palautteeseen. Jotta tällainen ei-arvioitava ”koe” ei sotke opiskelijan edistymisprosenttia, kannattaa sen maksimipistemäärä laittaa nollaksi. Joissakin koetehtäväpankeissa on palautepohjia jo olemassa.

3. Ulkopuolisen kokeen pisteet Studeoon

Jos opettaja haluaa pitää paperille kirjoitettavan kokeen ja sen jälkeen siirtää kokeen pisteet näppärästi Studeon järjestelmään, voidaan Studeossa tehdä koe, jossa on yksi tehtävä muodon vuoksi. Kysymys voi olla mikä tahansa, ja pistemäärä on paperisen kokeen maksimipistemäärä. Opiskelijat vastaavat “xyz” tai ”ope on kiva” tai antavat palautetta. Opettaja puolestaan syöttää pisteet kunkin opiskelijan kohdalle. Järjestelmä ottaa opiskelijan kokeista saamat pisteet huomioon kurssin etenemisessä sen mukaan, kuinka kurssin etusivulla on painotusprosentit määritelty.

Pisteet voi syöttää myös ulkopuolisten harjoitusten kautta, mutta koeominaisuutta käyttäen ne menevät kokeiden kohdalle painotuksessa.

+ Ajastettu harjoitus

Mikäli opettaja haluaa, että jokin harjoitus tehdään tiettyyn aikarajaan mennessä, hän voi laatia harjoituksen koeominaisuudella ja ajastaa sen sulkeutumaan haluttuna ajankohtana. Silloin tosin pisteet menevät kurssin edistymisprosenteissa kohtaan ”kokeet”, mutta ainakaan omilla kursseillani ei muutamalla pisteellä siellä tai täällä ole suurta väliä.

Esimerkiksi kotona kirjoitettaviin esseisiin tai tutkielmiin voi asettaa tällä tavalla palautusajan. Jos haluaa tehdä prosessiesseen, ensimmäisen palautuksen jälkeen voi antaa kokeet-toiminnolla uuden aukioloajan ja tehdä kokeeseen alakohdan tai uuden tehtävän, johon opiskelija kirjoittaa täydennetyn esseen. Silloin tulee sallia, että opiskelijat voivat tarkastella koetta jälkikäteen. Siten he näkevät ensimmäisen vastauksensa ja siihen opettajalta saadun kommentin.

Virpi (Anu-Elina Väkeväisen avustuksella)